Lūgšanas nozīme jaunās evaņģelizācijas darbā
Tēva R. Kantalamesas pārdomu turpinājums Adventa laikam
Evaņģelizācijas darbā jāievēro līdzsvars starp lūgšanu un aktīvo darbību.
Vairāk evaņģelizē tas cilvēks, kurš lūdzas, bet nerunā, nekā tas, kurš runā,
bet nelūdzas – sacīja kapucīnu tēvs Ranjero Kantalamessa, uzrunājot Benediktu
XVI un Romas kūrijas darbiniekus. Adventa laika otrajā tikšanās reizē pāvesta
nama sprediķotājs pievērsās Baznīcas vēstures posmam no 6. līdz 9. gadsimtam,
kad, pateicoties mūkiem, notika Eiropas jaunā evaņģelizācija pēc barbaru invāzijas.
Atbildot pāvesta aicinājumam uz jauno evaņģelizāciju un gatavojoties
2012. gadā gaidāmajai šim tematam veltītai Bīskapu sinodei, tēvs
Kantalamessa izvēlējās Adventa pārdomu ietvarā pievērsties četriem Baznīcas vēstures
posmiem, kuros vērojams īpašs kāpums misiju laukā. Viņa mērķis ir parādīt, ko mēs
varam mācīties šodien, proti, no kādām kļūdām jāizvairās, kādiem piemēriem
varam sekot un kādu ieguldījumu šajā laukā var sniegt katrs Baznīcas loceklis. Šajā
uzstāšanās reizē lektors atbildēja arī uz vienu no plaši izplatītajiem
iebildumiem: Kā varam mierīgi sēdēt un lūgties, kad ir steidzami jāpadara tik
daudz darbu? Kā lai neskrienam, ja deg māja?
Pēc Romas impērijas sabrukuma 5. gadsimtā un tautu sajaukuma, ko
izraisīja barbaru invāzija, notika otrais lielais evaņģelizācijas vilnis.
Mainoties situācijai sabiedrībā, Baznīca atradās jaunu izaicinājumu priekšā –
norādīja pāvesta nama sprediķotājs. Kristieši jautāja, kā izturēties pret
barbariem. Ja sākumā viņos saskatīja draudus, tad vēlāk maz pamazām saprata, ka
priekšā stāv plašs misiju lauks. Viņi apzinājās, ka jāīsteno apustuļa Pāvila vārdi:
„Nav ne pagāna, ne jūda, ne apgraizītā, ne neapgraizītā, ne barbara, ne skīta,
ne verga, ne brīvā, bet viss un visos ir Kristus.” (Kol 3, 11) Tas bija aicinājums
nojaukt rasu, reliģiju, kultūru un sociālo slāņu robežas. Tēvs Kantalamessa
atzina, ka šajā laikā nozīmīgu lomu spēlēja pāvests, bīskapi, tautu valdnieki,
kuri pirmie pieņēma kristietību, un it īpaši mūki. Rietumos mūku kustība sākās
4. gadsimtā. No 5. līdz 8. gadsimtam Eiropa burtiski pārklājās ar klosteriem.
Daudziem klosteriem bija izšķiroša nozīme kontinenta formācijā – ne tikai ticības
formācijā, bet arī mākslā, kultūrā un lauksaimniecībā. Ne par velti sv.
Benedikts tika pasludināts par Eiropas debesu aizbildni. Eiropas kontinenta
kristianizācija tika pabeigta 9. gadsimtā ar slāvu tautu atgriešanos, kas
notika pateicoties Kirila un Metodija darbam.
Ko mēs šodien varam mācīties no šī vēstures perioda? Kapucīnu tēvs norādīja,
ka toreiz notika tautu kustība no Austrumiem uz Rietumiem, bet tagad – no
Dienvidiem uz Ziemeļiem. Atšķirība ir tā, ka mūsdienās Eiropā ierodas nevis pagāni
vai kristīgie herētiķi, bet citu reliģiju pārstāvji, kuri bieži vien ir ļoti
stipri savā ticībā. No tā izriet kāds jauns elements, proti, ir vajadzīgs
dialogs. Turklāt jāņem vērā, ka dialogs nav pretrunā ar evaņģelizāciju. Tieši
pretēji, starpreliģiju dialogs ir Baznīcas misiju darba sastāvdaļa – uzsvēra tēvs
Kantalamessa.
Uzrunas turpinājumā viņš norādīja uz kontemplatīvās dzīves lielo nozīmi
evaņģelizācijas darbā. Tā bija svarīga pagātnē un ir tikpat svarīga šodien. Šajā
kontekstā sprediķotājs kā piemēru minēja vairākas kopienas, kurām šodien ir būtiska
loma evaņģelizācijā. Tās ir Jeruzalemes klosterbrālības, kuru harizma ir evaņģelizēt
ar mākslas un liturģijas skaistuma palīdzību, Bozes klosteris Itālijā un Tezē
ekumeniskā kustība Francijā. Tēvs Kantalamessa atgādināja, ka nepietiek, lai
Baznīcā būtu cilvēki, kuri nodotos tikai kontemplācijai, un tādi, kuri nodotos
tikai misiju darbam. Vajadzīga abu elementu sintēze, un tai jāīstenojas katra
misionāra dzīvē. Citiem vārdiem sakot, nepietiek lūgties „par” misionāriem, bet
ir vajadzīgs, lai paši misionāri lūdzas. Slavenie mūki, kuri evaņģelizēja
Eiropu pēc barbaru invāzijas, reizē bija dziļi lūgšanas un kontemplācijas cilvēki.
Lūgšanas un aktīvās darbības izcils paraugs ir pats Kristus.
Runājot par minētajā laikmetā pieļautajām kļūdām, no kurām varam mācīties,
tēvs Kantalamessa minēja divas galējības – slinkumu un nolaidību, un pārspīlētu
aktivitāti. Tos, kuri grib visu laiku skriet, viņš salīdzināja ar ugunsdzēsējiem,
kuri pa kaklu pa galvu ierodas, lai dzēstu ugunsgrēku, bet izrādās, ka ir
aizmirsuši paņemt ūdeni. Arī mēs, ja nelūdzamies, kļūstam līdzīgi viņiem. Lai mūsu
pūliņi, ko ieguldām evaņģelizācijas laukā, nestu augļus, mums jābūt lūgšanas
cilvēkiem, jo galvenais varonis ir Svētais Gars. Noslēgumā sprediķotājs atgādināja,
ka Vissvētākā Jaunava Marija tiek dēvēta par „evaņģelizācijas zvaigzni”, un
paskaidroja šī titula nozīmi. Viņa ir „evaņģelizācijas zvaigzne”, jo atklāja Vārdu
nevis tai vai citai tautai, bet visai pasaulei. Viņa nēsāja Vārdu savā klēpī,
nevis uz lūpām. Marija bija piepildīta ar Kristu un ar savu klātbūtni izstaroja
to citiem. Līdzīgi kā smarža, kas bez sacīšanas izplatās no cilvēka, kurš ir
sasmaržojies, arī Marija ar savu klātbūtni izplatīja „Kristus smaržu” – sacīja
tēvs Kantalamessa.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru